“No todo lo que es oro brilla” (2017)

The value of gold has changed in the history of mankind in different ways. It has been cherished as a center of wealth and the object of change, as precious metal and vanity insignia. For certain cultures, it has also been a reference point for spirituality, wisdom and the divine. Alchemy has been in charge of studying the transmutation of metals to achieve the desired monatomic gold effect, in order to achieve eternal life and the overcoming of human potential. For this doctrine, the universal harmony and the study of patterns in the mathematics of nature, have endowed it with a structure of graphic and geometric codes that are closely related to artistic and cultural forms from architecture to geography.

In Not everything that is gold shines, the approach to contemporary abstraction allows Omar Guerra to work on the aesthetics of sustainable geometry and philosophical mathematics, to re raise the notion of value. The quadrature of the circle, graphic references aligned to alchemy and the Kabbalah, appear in forms that in turn are open to think from another point in power and its relationship with the essential concerns within the human being. This exhibition was presented at the Anguiano Art Museum in the city of Guadalajara and was co-curated by Lorena Peña.

El valor del oro ha cambiado en el historia de la humanidad de distintas formas. Ha sido apreciado como centro de riqueza y del objeto de cambio, como metal precioso e insignia de vanidad. Para ciertas culturas ha sido también un referente de espiritualidad, de sabiduría y de lo divino. La alquimia se ha encargado de estudiar la transmutación de los metales para lograr el efecto del anhelado oro monoatómico, con el fin de alcanzar la vida eterna y la superación del potencial humano. Para esta doctrina, la armonía universal y el estudio de patrones en la matemática de la naturaleza, le han dotado de una estructura de códigos gráficos y geométricos que están estrechamente relacionados con formas artísticas y culturales desde la arquitectura, hasta la geografía.

En No todo lo que es oro brilla, la aproximación a la abstracción contemporánea permite a Omar Guerra trabajar sobre la estética de la geometría sustentable y la matemática filosófica, para replantear la noción de valor. La cuadratura del círculo, referentes gráficos alineados a la alquimia y a la cábala, aparecen en formas que a su vez quedan abiertas para pensar desde otro punto en el poder y en su relación con las preocupaciones esenciales al interior del ser humano. Esta exposición fue presentada en el Museo de Arte Anguiano de la ciudad de Guadalajara y fue co curada por Lorena Peña.