JALARTE A.I. ( Jalisco Arte Asociación Irregular)

(Guadalajara, 1997–1998) formed after a request to Jalisco’s Secretary of Culture denied the group of artists use to the abandoned art gallery Dr. Atl. Adorned with a businesslike name while likewise referencing a common Spanish term for masturbation (to “pull one’s self), Jalarte A.I. toyed with expectation throughout their twelve realized projects in Trojan-horse-like fashion. Their shared interest in architecture informed much of the practice, using abandoned buildings and creating bizarre alternative spaces in which to present their work and confuse an already unwitting audiences through opaque artistic gestures and happenings which upset familiar ways of experiencing art. Past projects include Cóctel numerológico pitagórico (Numerological Pythagorean Cocktail Party) at the Campo Minolta, Guadalajara (1997), which required its attendants to send a fee and personal data used to devise individual numerological charts and soccer jerseys with numbers pertaining to the individual’s personality, mind, body, soul, and past life. The first room the visitors entered invited self-reflection with displays explaining the significance of each number. The next room contained a playable, but silent, organ. Upon entering the final room, guests were greeted with drinks, a disco ball, and soccer balls to play with, and the realization that the organ in the prior room was broadcasting to the space they now congregated in. Another project, Concierto de cámara de Jalarte (Chamber concert of Jalarte) at the Roxy Cultural Center, Guadalajara (1998), was a musical performance that lasted one hour and featured an improvised composition structured on 3600 metronomic beats at 60 beats per minute. It was performed by the members of Jalarte and artist Rubén Méndez on violin, hand saw, trumpet, computer, piano, metal sheets, small electronic organ, voice, and turntables and broadcasted out on Guadalajara’s classical music station. Jalarte’s members were Rodrigo Aldana, Francisco Balzaretti, Fernando Palomar, Omar Guerra, Alejandro Ramírez Lovering, Lourdes Méndez, Daniel Navarro.

(Guadalajara, 1997–1998) se formó después de que una solicitud a la Secretaría de Cultura de Jalisco negara el uso del grupo de artistas a la galería de arte abandonada, el Dr. Atl. Jalarte A.I. Adornado con un nombre profesional al mismo tiempo que hace referencia a un término común en español para la masturbación (para “tirar de uno mismo), Jalarte A.I. jugó con expectativa a lo largo de sus doce proyectos realizados en forma de caballo de Troya. Su interés compartido en la arquitectura informó gran parte de la práctica, utilizando edificios abandonados y creando extraños espacios alternativos en los que presentar su trabajo y confundir a un público ya inconsciente mediante gestos y acontecimientos artísticos opacos que trastornan las formas familiares de experimentar el arte. Los proyectos anteriores incluyen Cóctel numerológico pitagórico (Cóctel de Pitágoras Numerológico) en el Campo Minolta, Guadalajara (1997), que requirió que sus asistentes enviaran una tarifa y datos personales utilizados para diseñar gráficos numerológicos individuales y camisetas de fútbol con números pertenecientes a la personalidad del individuo. Mente, cuerpo, alma y vida pasada. En la primera sala, los visitantes ingresaron a la autorreflexión invitada con pantallas que explicaban el significado de cada número. La siguiente habitación contenía un órgano jugable, pero silencioso. Al entrar en la sala final, los invitados fueron recibidos con bebidas, una bola de discoteca y pelotas de fútbol para jugar, y la constatación de que el órgano de la sala anterior estaba transmitiendo al espacio en el que ahora se congregaban. Otro proyecto, el Concierto de Cámara de Jalarte (concierto de cámara de Jalarte) en el Centro Cultural Roxy, Guadalajara (1998), fue una actuación musical que duró una hora y presentó una composición improvisada estructurada en 3600 latidos metronómicos a 60 latidos por minuto. Fue interpretada por los miembros de Jalarte y el artista Rubén Méndez en violín, sierra de mano, trompeta, computadora, piano, láminas de metal, pequeño órgano electrónico, voz y giradiscos, y se emitió en la estación de música clásica de Guadalajara. Los miembros de Jalarte fueron Rodrigo Aldana, Francisco Balzaretti, Omar Guerra, Fernando Palomar, Alejandro Ramírez Lovering, Lourdes Méndez, and Daniel Navarro.