Below the underground: Renegate art and action in 1990s in México (2017)

Pacific Standard Time: LA/LA

Armory Center for the Arts

October 14, 2017 through January 28, 2018

Below the Underground: Renegade Art and Action in 1990s Mexico / Más abajo que el underground: Arte renegado y acción en el México de los noventas is an exhibition at Armory Center for the Arts in Pasadena, CA that looks at social spaces and political actions created by alternative art practices, beyond the now-familiar independents toward diverse artist initiatives – from newly acquired brick and mortar spaces, to ad hoc street performances and interventions, living room galleries, clubs, collaboratively produced ‘zines, archives and collections, pirate radio programs, and more. The project references pronounced divisions of class and race, with art objects themselves the tangible outcomes of many different conditions of creating, living, and experimenting within the same place. This open-access digital archive/blog offers ongoing, free, interactive access to content such as interviews, texts, videos, and images generated through the research process. Below the Underground: Renegade Art and Action in Mexico in the 1990s is part of the Getty’s Pacific Standard Time: LA/LA initiative.

Much of what is justifiably recognized as now-historically significant art from Mexico in the 1990s, while often critical of the European/US art historical canon, quickly became embraced by it. This project studies work that was being produced in the “margins,” away from the widening mainstream, often by artists who operated there deliberately, either by choice or by default. “There are thousands of Mexicos inside Mexico,” said artist Lorena Wolffer. To approach some of these, Below the Underground: Renegade Art and Action in Mexico in the 1990s has mined “the alternatives to the alternatives.

Against the received canon of the 1990s, which acknowledges artists and artworks of undeniable relevance and deserved influence, we have chosen to open doors, look on bottom shelves, and find the lesser-known stories and myths of artists and projects that informed a time, places, and diverse artists’ practices – the “radical local” moments that affected daily life and artmaking, and informed the practices of those who have achieved greater recognition.

Project Director:

Irene Tsatsos,

Director of Exhibition Programs/Chief Curator, Armory

Curatorial Advisors:

Amy Sara Carroll

Sol Henaro

Alexis Salas

Lorena Wolffer

Contributing Curatorial Advisors:

Daniela Lieja Quintanar

Michele Fiedler

Lorena Peña

Contributors:

Suzy Halajian

Luis G. Hernandez

Selene Preciado

Roberto Tejada

 

Hora estándar del Pacífico: LA / LA

Centro de Armería para las Artes

14 de octubre de 2017 al 28 de enero de 2018.

 

Bajo el metro: Arte y acción renegados en la década de 1990 México / Más abajo que el metro: Arte renegado y acción en el México de los noventas es una exhibición en el Armory Center for the Arts en Pasadena, California, que analiza los espacios sociales y las acciones políticas creadas. a través de prácticas artísticas alternativas, más allá de las ahora familiares independientes hacia iniciativas artísticas diversas, desde espacios de ladrillo y mortero recién adquiridos hasta actuaciones e intervenciones callejeras ad hoc, galerías de salas de estar, clubes, revistas, archivos y colecciones producidos en colaboración, programas de radio piratas. , y más. El proyecto hace referencia a divisiones pronunciadas de clase y raza, y los objetos de arte en sí mismos son los resultados tangibles de muchas condiciones diferentes de creación, vida y experimentación en el mismo lugar. Este archivo / blog digital de acceso abierto ofrece acceso continuo, gratuito e interactivo a contenido como entrevistas, textos, videos e imágenes generados a través del proceso de investigación. Bajo el metro: el arte y la acción renegados en México en la década de 1990 forman parte de la iniciativa de Getty’s Pacific Standard Time: LA / LA.

 

Gran parte de lo que se reconoce justificadamente como un arte ahora históricamente significativo de México en la década de 1990, aunque a menudo es crítico del canon histórico europeo / estadounidense, se convirtió rápidamente en parte de él. Este proyecto estudia el trabajo que se estaba produciendo en los “márgenes”, lejos de la expansión de la corriente principal, a menudo por artistas que operaban allí deliberadamente, ya sea por elección o por defecto. “Hay miles de mexicanos en México”, dijo la artista Lorena Wolffer. Para abordar algunos de estos temas, Under the Underground: Renegade Art and Action en México en la década de 1990 ha extraído “las alternativas a las alternativas”.

 

Contra el canon recibido de la década de 1990, que reconoce a artistas y obras de arte de relevancia innegable y merecida influencia, hemos optado por abrir puertas, mirar en los estantes inferiores y encontrar historias y mitos menos conocidos de artistas y proyectos que informaron un momento. Lugares y diversas prácticas de artistas: los momentos “locales radicales” que afectaron la vida cotidiana y la creación artística e informaron las prácticas de aquellos que han logrado un mayor reconocimiento.

 

 

 

Director del proyecto:

Irene Tsatsos,

Director de Programas de Exhibición / Curador en Jefe, Armería

 

Asesores Curatoriales:

Amy Sara Carroll

Sol henaro

Alexis salas

Lorena Wolffer

 

Asesores curatoriales contribuyentes:

Daniela Lieja Quintanar

Michele Fiedler

Lorena peña

 

Contribuyentes:

Suzy Halajian

Luis g. Hernandez

Selene Preciado

Roberto Tejada